Årsmøte 2017
Årsmøte i Norsk klassisk forbund er lørdag 21. oktober i Bergen. Etter forhandlingene holder Synnøve Midtbø Myking (Universitetet i Bergen) foredrag om «Den latinske arven i Noreg: mellomalderfragment i Riksarkivet» og det blir en uformell middag på restaurant. Vi håper mange medlemmer vil komme! Dagsorden og info om påmelding mm. her.

"Enda mer antikk, takk"! Nye Kanon-oversettelser og Vinduet-nummer om romerske keisere
I Gyldendalhuset i Oslo, onsdag 21. juni kl. 18, lanseres tre nye oversettelser i Kanon-serien: Alkaios-fragmenter, Terents' Evnukken, og Polybs historie om Romas vei til verdensherredømme, samt Vinduets temanummer om romerske keisere! På programmet: foredrag ved Thea Selliaas Thorsen om Alkaios, Inger Merete Hobbelstad om spor av antikken i Shakespeares drama, Knut Ødegård om Polyb og romersk historieskriving, Amund Børdahl om keiser Hadrians dikt om sin sjel: Animula blandula. Og oversetterne Bente Lassen, Iris Aasen Brecke og Ulvhild Anastasia Namtvedt Fauskanger forteller om sitt arbeide med de tre tekstene som lanseres. Arrangementet er åpent for publikum!

Seminar in Late Antique and Early Medieval Culture

Åpne gjesteforelesninger knyttet til seminarserien Seminar in Late Antique and Early Medieval Culture: http://www.hf.uio.no/iakh/english/research/projects/graphicacy/events/seminar-series-2017/

NKFs vårseminar!
Vårseminaret nærmer seg: lørdag 1. april klokka 13, på Blindern. Tema: Den historiske romanen (og antikken)Se invitasjon, med mulighet for påmelding til hyggelig samvær på restaurant!

Mathildes antikk-blogg
Mathilde Skoie som er professor i latin ved Universitetet i Oslo har en nystartet antikkblogg der hun skriver om forskjellige emner, ikke minst antikkresepsjon som er et av hennes forskningsfelter.

Konstantinopel-universitetet

Konstantinopel-universitetet arrangerer foredragskvelder i Oslo om norsk forskning om antikken og middelalderen i Middelhavsområdet, neste gang om Religion og vold den 16. mars. Se program på deres nettside: http://konstantinopel.no/.

Foredrag om etruskiske emosjoner

Fedagsseminar med Rasmus Brandt, professor emeritus IAKH: «Emosjoner i et liminalt rom: om bruk av blod, dans, erotikk og latter i etruskiske begravelsesritualer».

3. februar. Mer info her

NKFs vinterfest

NKS vinterfest er lørdag 4. mars! Invitasjon er sendt i posten og kan også ses her.

Seminar om oversettelser av antikk litteratur

Forbundet arrangerer seminar om oversettelser av antikk litteratur med opplesninger, foredrag om Homer-oversettelser og bokbad om Aristofanes og gresk drama.

Tid: Lørdag 3. desember 12-15.30

Sted: Litteraturhuset, Wergelandssalen

Last ned programmet (PDF) her!

Ta en pause i julehandelen og bli med! Alle antikk- og litteraturinteresserte er hjertelig velkommen!

Nytt lesestoff fra Klassisk Forum

Under fanen Klassisk Forum har vi nå lagt ut to nye tekster, begge fra årets første utgave. Silvio Bär gir i sin artikkel "'Oh Brother, Where Art Thou?' Et nyoppdaget Sapfo-dikt og fragmenteringen av antikken" en spennende lesning av et "nytt" dikt av Sapfo, mens Knut S. Vikør i "Om å lese gjennom farga brilleglass" gir et tilsvar til Alexandra Irene Larsens kritikk av hans bok Ei verd bygd på islam, som ble publisert i Klassisk Forum 2014:1 og også ligger ute her på nettsiden vår.

Se også tidligere arrangementer.

Bookmark and Share
Klassisk Forbund Institutt for filosof, ide- og kunsthistorieog klassiske språk (IFIKK). Postboks 1020 Blindern, 0315 Oslo E-post: norsk-klassisk@ifikk.uio.no facebook2